Zo langzamerhand zit ik al vijfendertig jaar in het mooie marketing-communicatie vak. Al die jaren heb ik veel zien veranderen, ook in de werkwijzes van bureaus, gelukkig.
Maar een ding valt me nog steeds op en begrijp ik nog steeds niet. Als een klant, om welke reden dan ook, een nieuw bureau in de hand neemt, dan zal in negen van de tien keer dit bureau het voorgaande werk afkraken en als ondeskundig bestempelen. Het liefst wil het bureau alles opnieuw maken, soms zelfs inclusief product- of bedrijfsnaam en logo!?
Ik heb nooit begrepen waar deze drang vandaan komt. Zaken die goed zijn en binnen een strategie passen hoef je niet op de kop te gooien. Soms is een kleine aanpassing voldoende. Soms hoef je zelfs helemaal niets te doen. Wat goed is is goed. Waarom zien mijn mede vakidioten dit vaak niet? Daarbij komt dat een klant vaak al behoorlijk heeft geïnvesteerd in vele zaken. Waarom dan helemaal op de kop gooien en de klant onnodige kosten laten maken? Alleen omdat je het niet zelf hebt gemaakt?
Mede door dit soort taferelen blijft een klant achterdochtig om überhaupt een bureau in te schakelen. Jammer, zowel voor de klant en zijn product als voor de marketing-communicatie industrie.