De kop zegt het al; samenwerkende marketing-communicatiebureaus. Iets wat ik nog niet zo heel veel zie maar wat, in mijn optiek, wel de toekomst is om de klant zo optimaal mogelijk te blijven bedienen.
Zoals ik al eerder in een column schreef, wil een bureau gelijk bij binnenkomst het liefst al het werk van de voorganger afkraken en minimaal zijn eigen plasje over alle uitingen doen. Ik geloof niet dat dit nog van deze tijd is. Misschien heb ik makkelijk praten omdat ik een netwerkbureau heb. Ik ben immers wel gewend dat andere partijen een (deel)opdracht uitvoeren. In de praktijk zijn dat ook vaak al bestaande relaties van de opdrachtgever. Een reclamebureau of een webbouwer waar ze al veel mee werken. Ik heb meerdere malen een tandem gevormd met z’n relatie. Het concept kwam dan van ons en de uitvoering van het bureau welke de opdrachtgever al had. Vaak hadden wij dan weer de supervisie over het totaal.
Als we dit meer en meer gaan doen dan kunnen bureaus zich specialiseren op een deel van het vraagstuk of de uitvoering. Je krijgt dan bureaus die gespecialiseerd zijn in bijvoorbeeld nieuwe media, of luxe consumenten aankopen. Wij hebben die specialisatie al enkele jaren geleden gemaakt en richten ons met name op Europese aanbestedingen en technische klanten om ze te helpen om de waarde van hun product te vertalen naar waarden voor de markt. Deze specialisaties zullen voor bijna elke opdrachtgever een meerwaarde geven. Natuurlijk wil een opdrachtgever graag één aanspreekpunt en één regisseur, maar ook daar kunnen makkelijk goede afspraken over gemaakt worden met de bureaus onderling.
Elkaar dus niet meer zien als concurrent, maar als welkom verlengstuk om de klant optimaal waar voor zijn geld te geven.