We krijgen het allemaal weer wat drukker. Sommigen van u weten nu al niet goed hoe ze het werk de komende periode klaar moeten krijgen. Geweldig allemaal. Maar vergeten we niet te snel de jaren die achter ons liggen?

In de crisis was er minder werk voor velen van u. Jullie hebben toen, vaak samen met jullie marketingbureau’s, mooie plannen verzonnen en uitgevoerd. Alles met als doel om de orderstroom niet te laten opdrogen. In de crisisperiode, kunnen we wel stellen, was slimme marketing noodzaak. Noodzakelijk om te overleven.

Het gaat nu enkele maanden beter in de bouw en de verwachting is ook wel dat dit even zo blijft. Maar is dit voldoende reden om alle marketing nu weer overboord te gooien? Persoonlijk vind ik dat geen slimme zet om meerdere redenen. Als eerste is het aantrekken fragiel. Er hoeft maar iets in de wereld te gebeuren met bijvoorbeeld Rusland, Turkije, Noord Korea of Syrië, of wat dan ook, en onze groei stagneert of wordt misschien wel weer teruggeworpen. De tweede reden waarom het niet zo slim is is omdat er nog steeds veel concurrentie is. Hierdoor is het nog steeds een centenmarkt waarbij de prijs het vaak wint van de kwaliteit.

Zaak is, vooral nu, om uw bedrijf op de kaart te zetten. Op een dusdanige manier dat opdrachtgevers altijd aan u denken bij een klus. Dat u minstens altijd op de shortlist staat. Het mooiste is dan ook dat u zo op de kaart staat dat de opdrachtgever het gevoel heeft niet om u heen te kunnen zodat uw prijs ondergeschikt wordt aan uw kunnen en aan de kwaliteit. Juist als het goed gaat moet je blijven nadenken over marketing en strategische keuzes maken. Uw bedrijf klaarmaken voor de toekomst. Anticyclische marketing noemen we dit. Juist als het goed gaat blijven investeren in de toekomst. Kijk nu waar u nu staat, hoe kijken uw opdrachtgevers tegen u aan? Bepaal dan waar u over enkele jaren wilt staan. Moet u daar-voor zaken bijstellen? Denk aan imago, algehele uitstraling, manier van communiceren etc. Als u sterk wil staan bij een eventuele volgende crisis, wapen u dan nu.
Kortom, strategische marketing is noodzakelijk en u moet er nu mee beginnen voordat het noodlot weer toeslaat.

Marcel Evertzen
Marcel EvertzenEigenaar SweetPepper
“Als je niet weet waar je naartoe wilt is elke weg de goede.”