Het gaat moeilijk in onze bedrijfstak. Veel van mijn collega’s in het land leveren erg veel omzet in krijg ik met regelmaat te horen. De prijzen en de marges staan onder druk hoor ik ook vaak. Als ik dan met zo’n collega praat en vraag hoe dat komt hoor ik dat hij of zij het ook niet begrijpt. “Ik doe alles om de klant naar de zin te maken, precies die communicatiemiddelen, of die website die de klant wil.” Ik ben ondertussen bezig met het aannemen van enkele personeelsleden en hoor soortgelijke geluiden. Als ik een sollicitant vraag waardoor ze zich laten leiden krijg ik met grote regelmaat te horen: “Door dat wat de opdrachtgever wil.”
Ik ben ervan overtuigd dat het daar fout gaat. Velen laten zich leiden door de opdrachtgever en denken hiermee deze te plezieren. Nou, ik weet zeker als de opdrachtgever precies weet wat de beste oplossing van zijn vraagstuk is hij ons niet nodig heeft. Dan kon hij het zelf wel doen of een buurjongen op de zolder vragen om zijn ideeën vorm te geven of de site te bouwen. Juist omdat de markt razendsnel veranderd, er vele nieuwe zaken op ons afkomen, weet de opdrachtgever het meestal ook niet precies en huurt hij of zij ons in; de specialisten. Een opdrachtgever zit niet te wachten op een marketing communicatiebureau die meepraat. Ze wachten op een bureau om mee te sparren, te brainstormen. Een bureau die met werkbare oplossingen komt.
De meeste van ons zijn adviseurs. Laten we dat weer waarmaken en advies geven. Zaken die wij beheersen door opleiding en ervaring; de marketing communicatie. Niet meepraten, geen stroop rond de mond, maar eerlijk doordacht advies waarvan wij overtuigd zijn dat het goed is. Ga maar een discussie aan met je opdrachtgever, brainstorm over een idee, weeg alle argumenten en onthoud goed: Onder druk krijg je de mooiste stenen.