Een veelgehoorde kreet. Als we bij een bedrijf voor de eerste keer binnenkomen zeggen veel ondernemers dat we eerst maar even naar de website moeten kijken want die werkt niet. Als we doorvragen wat er dan niet werkt is het acht van de tien keer dat de bezoekersaantallen achterblijven.

Zeker startende ondernemers denken dat, als ze maar investeren in een website, de klanten vanzelf komen. Nu zal ik niet ontkennen dat er sommige bedrijfstakken zijn waar dat gebeurd, maar je moet dan wel een erg uniek en gezocht product of dienst hebben. Voor de 99 andere sites geldt dat je jouw toekomstige klanten wel moet wijzen op de site.

Een website is zelden een zelf-verkopende site, het is het centrum van de vele communicatiemiddelen die u ter dienst staan. Er zal bijna altijd eerst een actie moeten zijn geweest die de traffic naar uw site op gang zet. Dat kan een persbericht zijn, een borrel- of gericht acquisitiegesprek, een advertentie of wat dan al niet meer. Na deze eerste actie, en als de (toekomstige) klant getriggerd is, zal hij of zij de website bezoeken. U moet zich goed realiseren waarom dit gebeurd. Het is bijna altijd om een beeld of een bevestiging te krijgen. De bezoeker heeft al een indruk van de persoon of bedrijf en zoekt hier een bevestiging van. Vanzelfsprekend is alle aanvullende informatie mooi meegenomen maar realiseer je goed dat het verhaal van de website hetzelfde moet vertellen als het verhaal van de overige communicatiemiddelen en van de ondernemer zelf.

Zorg dus altijd voor een goed werkende en attractieve site waarop regelmatig iets nieuws voorbij komt. Zorg dat de website hetzelfde zegt als wat u zegt en de belangrijkste; zorg dat mensen de weg naar uw site vinden door hiervoor andere communicatiemiddelen in te zetten.

Marcel Evertzen
Marcel EvertzenEigenaar SweetPepper
“Als je niet weet waar je naartoe wilt is elke weg de goede.”