SweetPepper

De crisis is voorbij

Een populaire kreet die je steeds vaker hoort. Er zijn inderdaad lichte tekenen van herstel, maar voorbij?

De crisis is voorbij. Ik deel deze kreet volledig. En samen met mij veel bedrijven, die er ook al naar handelen. Want dit is de nieuwe realiteit. Hier moeten we het mee doen. Degenen die de nieuwe status quo niet zien, blijven afwachten tot we terug zijn op het niveau van vijf jaar geleden. Maar dit niveau zal voorlopig niet terugkomen. Misschien wel helemaal niet meer.

Door een afwachtende houding aan te nemen, raken bedrijven steeds verder achterop. Bedrijven en zzp’ers, met name dienstverleners, die de nieuwe situatie al wel hebben geaccepteerd zoeken nieuwe markten op of specialiseren zich steeds meer. Dat is nodig, want verkondigen dat je álles kunt, is tegenwoordig geen pre meer in de ogen van de klant. Ook uw klanten hebben minder te besteden en zijn kritischer geworden als het gaat om wie ze inhuren of met welk bedrijf ze zaken doen. Daarom zoeken ze naar specialisten in plaats van naar generalisten die pretenderen dat ze u overal kunnen ontzorgen.

Zelf doe ik het ook. Als een freelancer belt en zegt dat hij een geweldige ontwerper is, goed kan vormgeven én kan fotograferen en tekstschrijven (ze zijn er echt), dan plan ik geen afspraak. Maar de tekstschrijver die alleen maar bedrijfsgedichten schrijft, of de vormgever die alleen maar verpakkingen van kinderspeelgoed doet, dát zijn de specialisten waar ik continu naar op zoek ben. Het lijkt heel eng om je dienstenpakket te vernauwen, maar het zal menigeen meer brengen dan te verkondigen alles te kunnen en te willen.

Maar natuurlijk geldt dit niet alleen voor free-lancers en dienstverleners. Neem nu de bouw, we zijn er ondertussen wel achter dat de grootschalige projecten voorlopig niet met dezelfde regelmaat voorbij komen als vijf jaar geleden. Natuurlijk zijn ze er nog wel en natuurlijk zal er een vervangingsmarkt blijven en waarschijnlijk de komende jaren wat groeien.

Maar de aannemer die nog steeds beweerd dat hij alles kan zal toch minder gevraagd worden. Ook voor deze markt geldt dat er nieuwe markten verkend moeten worden, meer de niche. Zo zal de woningbouwer met een geweldig renovatieconcept of een hallenbouwer met een hal-revitalisatieconcept hierin soms wel de niche kunnen vinden. Ook zijn er aannemers die woningen niet langer als vermogen zien maar meer als consumptiegoed en hier mooie projecten in ontwikkelen.

De niche lijkt eng omdat er minder klanten en werk in te vinden zijn. Voordeel is dan ook dat er minder concurrenten zijn.

De niche is ook voor veel aannemers een mogelijkheid om straks te kunnen zeggen dat de crisis voorbij is.

 

Marcel Evertzen