Verschil reclamebureau en marketing-communicatiebureau
Als je tien mensen vraagt wat het verschil is tussen een reclamebureau en een marketing-communicatiebureau krijg je vaak tien verschillende antwoorden. In onze optiek is het verschil kraakhelder:
Het reclamebureau
Een reclamebureau is een operationeel en uitvoerend bureau. Ze zijn vaak goed in staat om zeer fraaie producten als een website, logo, of folder te maken. Hierbij is uiterlijk vaak belangrijker dan de boodschap of de doelgroep. Een reclamebureau zorgt voor de realisatie en de uitvoering van de gekozen strategie van vaak een extern marketing- of communicatiebureau.
Een marketingbureau
Een marketingbureau is strategisch, ze kijken met name wie de doelgroep is en wat de doelstelling is. Ze proberen de klant (van de klant) te begrijpen, analyseren de markt en analyseren de spelers (mogelijke concurrenten) op deze markt. Aan de hand van hun onderzoek en bevindingen wordt er een strategisch plan gemaakt.
Een communicatiebureau
Dit is een meer tactisch bureau. Een communicatiebureau kijkt wat de boodschap is om de markt aan te spreken en zorgt voor het concept welke vaak als basis dient voor alle uitvoerende communicatiemiddelen als website, folders etc.
Een marketing-communicatiebureau
Dit wetende is een combinatie van een communicatiebureau en een marketingbureau vaak de beste oplossing voor uw marketing werkzaamheden. Daarnaast kunnen we, als we alles in kaart hebben, ook geweldige creatieve oplossingen bedenken die uw doelgroep zeker zullen aanspreken. We denken voordat we doen, en we doen wat werkt.