Velen zien door de bomen het bos niet meer. Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een reclamebureau, marketingbureau of communicatiebureau? Het blijkt dat ook veel bureau-eigenaren het niet helemaal weten. Al was het maar dat vijf jaar geleden er ruim drie keer zoveel reclamebureaus als marketing- of communicatiebureaus waren. Tegenwoordig liggen vooral de communicatiebureaus en reclamebureaus aardig gelijk in aantallen.
Een reclamebureau is een operationeel en uitvoerend bureau. Een marketingbureau is strategisch en een communicatiebureau is meer tactisch. Kortom, een marketingbureau kijkt met name wie de doelgroep is en wat de doelstelling is. Ze proberen de klant (van de klant) te begrijpen, analyseren de markt en analyseren de spelers (mogelijke concurrenten) op deze markt. Een communicatiebureau kijkt wat de boodschap is om deze markt aan te spreken en zorgt voor het concept. Een reclamebureau zorgt voor de realisatie en de uitvoering van de gekozen strategie.
U voelt hem al komen; veel overlap en veel grijze gebieden. Het beste is van alles wat. Een goed bureau kijkt niet alleen wat de markt en de boodschap is maar vertaalt deze ook naar middelen. In mijn optiek is een marketing communicatiebureau voor veel klanten de beste keus. Zeker voor de klanten die het zelf niet exact weten. Voor de enkele klant die precies weet wat wel en niet werkt en ook het concept al aardig scherp heeft is een reclamebureau een goede keus. Maar nog belangrijker is om een goede klik met het bureau te hebben. U moet immers samen met het gekozen bureau de boodschap overbrengen.
Marcel Evertzen
Marcel EvertzenEigenaar SweetPepper
“Als je niet weet waar je naartoe wilt is elke weg de goede.”