ullie (bouw)wereld is een erg traditionele. Eigenlijk weinig mis mee. Het zijn stuk voor stuk de beproefde concepten die zorgen voor stabiele en bruikbare gebouwen en installaties. De laatste jaren wordt er wel steeds meer een beroep gedaan op het innovatieve deel van jullie kunnen. Nul op de meter of nadenken over Total Cost of Ownership zijn daar enkele voorbeelden van. Ook Bimmen en Lean verschuiven langzaam van begrippen naar de dagelijkse werkelijkheid.

Maar om echt onderscheidend te zijn tussen al jullie hongerige collega’s is omdenken een sleutelwoord. Omdenken wil niets anders zeggen dan vanaf een ander perspectief naar de vraag kijken. Veel van jullie denken nog bijna altijd dat de opdrachtgever een gebouw of een installatie nodig heeft. Omdenken laat je zien dat de opdrachtgever vaak een ander, dieper liggender, probleem heeft en dat een gebouw of installatie daar de technische oplossing voor is. Oplossingen weten jullie wel, stenen stapelen en leidingen aan elkaar knopen. Maar het onderliggende probleem, de vraag achter de vraag is vaak minder duidelijk, als je die weet kan je de opdrachtgever pas echt 100% bedienen en ontzorgen. Dit resulteert in tevreden opdrachtgevers die allicht jou nog eens vragen in de toekomst. Je ziet dat de bedrijven die omdenken, vaak met de hulp van een niet technische adviseur, een creatief of zelfs kunstenaar, met verrassende oplossingen komt die de opdrachtgever raken. Vanzelfsprekend zijn deze bedrijven dan ook succesvoller en bouwen een band op met de opdrachtgever. Een plek op de volgende short-list is dan ook al snel verzekerd.
Voor jullie eigen succes; denk niet altijd langs de gebaande paden, durf een keer de berm in te gaan. Je ziet meer en andere zaken. Soms zo voor de hand liggend dat je er nog nooit aan gedacht had. Neem de proef op de som en nodig bij een volgend overleg eens een creatief uit, of een student die mondig is maar geen bouw-gerelateerde opleiding doet. Durf om te denken, durf jezelf constant de waarom-vraag te stellen. Onderscheid je van jouw collega’s. Succes!

Marcel Evertzen
Marcel EvertzenEigenaar SweetPepper
“Als je niet weet waar je naartoe wilt is elke weg de goede.”