Het lijkt erop dat we het dieptepunt van de crisis achter ons hebben. De markt trekt weer aan, er komen steeds meer en mooiere bouw- en renovatieprojecten voorbij. De meesten nog wel in het westen maar toch.

Waarschijnlijk denkt u, als aannemer in het oosten, dan wordt het allemaal wat makkelijker voor mij. Maar is dat wel zo? De crisis heeft de opdrachtgevers in ieder geval geleerd dat de prijs wat flexibeler is dan dat we voor de crisis dachten. Vanzelfsprekend zijn er veel opdrachtgevers die hiervan profiteren. Het klopt dat er meer opdrachten zijn, maar als dat betekend dat de marges achterblijven dan hebben we er netto nog niet zoveel aan.

Ongetwijfeld denkt u dat de meerwaarde van externen ondertussen overbodig is geworden. Er zijn immers meer aanbestedingen dan twee jaar geleden. Toen kwamen er één of twee mooie voorbij die u moest scoren. Nu zijn het er misschien wel zeven of acht die interessant zijn. U kunt zeker niet alles doen dus enkele voorbij laten gaan, gewild of ongewild, doet veel minder pijn. Kortom, u kunt het zeker zelf.

Helaas is er, zoals bijna altijd, ook een keerzijde. U moet wel energie steken in de aanbestedingen en tenders die voorbij komen. Daarbij komt dat u kunt winnen en kunt Winnen met een hoofdletter. Een perfecte aanbesteding is die waarbij uw prijs goed is (voor u) maar waarbij u door de fictieve aftrek toch de goedkoopste bent. Dit kan veel uitmaken voor uw marge. Mijn mening is dat u beter één of twee projecten kunt scoren met een nette en gewenste marge dan dat u telkens de scherpste inschrijfprijs moet hebben. Eén of twee van die projecten in uw portefeuille geeft u ook de rust om de rest van het jaar te vullen met de aantrekkelijke projecten, de krenten in de pap.

Om het verschil te blijven maken is de hulp van een anders-denker als SweetPepper een goede investering voor uw marge. Ook na de crisis.

Marcel Evertzen
Marcel EvertzenEigenaar SweetPepper
“Als je niet weet waar je naartoe wilt is elke weg de goede.”