Bij marketing communicatie wordt er vaak alleen gekeken naar de middelen die een bedrijf of product nodig heeft om de verkoop positief te beïnvloeden. Denk aan bijvoorbeeld folders, huisstijl en een website.

Wat veel bedrijven vaak vergeten is dat het hele optreden van het bedrijf en de betrokken personen communicatie is. Bijvoorbeeld het pand van het bedrijf, de kleding van de mensen, de vervoermiddelen en het (acquisitie) verhaal. Sterker nog; al deze middelen moeten hetzelfde verhaal vertellen en elkaar ondersteunen in plaats van tegenspreken.
Een schoonmaakbedrijf die pretendeert de goedkoopste te zijn en de eigenaar verteld dit vlak voordat hij weer in het nieuwste topmodel Aston Martin stapt verliest gewild of ongewild wat van de waarde van zijn woorden. Aan de andere kant, de advocaat die zegt succesvol te zijn terwijl hij net uit zijn 12 jarige Skoda is gestapt verliest ook aan kracht.
Veel ondernemers vergeten dat. Maar hetzelfde is met kleding van u of uw medewerkers. Monteurs of service-werkers die smerige of oude kleding aanhebben, en ze hebben klantcontact, dan zal dit ongewild worden uitgelegd als medewerkers van een slordig werkende organisatie. Zo ook met een rommelige werkvloer, dan is het al snel een rommelig bedrijf die ook niet zo netjes met mijn producten omgaat.

Zorg altijd dat alle communicatie uitingen op elkaar zijn afgestemd. Begin hierbij met het verhaal van de ondernemer. Alle uitingen zijn namelijk te sturen maar bij het verhaal van de ondernemer is dat moeilijk. Dat is ook de reden dat ik bij een eerste gesprek niets voorbereid. Geen website die ik bezoek, geen folders die ik bekijk. Ik wil het verhaal van de ondernemer horen en achteraf kijk ik wel of de andere communicatiemiddelen daar op aansluiten.

Als alles communicatie is dan beïnvloedt ook alles het succes van uw bedrijf. Denk hieraan als u op het punt staat om een andere auto aan te schaffen.

Marcel Evertzen
Marcel EvertzenEigenaar SweetPepper
“Als je niet weet waar je naartoe wilt is elke weg de goede.”